Banes Motor České Budějovice
02.08.2010, Antonín Vansa

Okurková sezona? Kdepak, v hokeji je léto velmi hektické

Č e s k é   B u d ě j o v i c e - Pro mnoho fanoušků představují letní měsíce okurkovou sezonu. Pro klubový management jsou však právě nejparnější měsíce roku ty, které jsou pro vývoj sezony rozhodující. Sportovní úsek definitivně dotváří kostru mužstva na nadcházející ročník, pro obchodní oddělení klubu znamená léto nekonečné oslovování potencionálních reklamních partnerů při naplňování rozpočtu. Nahlédněte do dění klubu v letních měsících.

Je možné, že sezonu začneme v tomhle složení, říká Zajíc

Jména posil jsou již dávno známa. Od 1. května mají diváci představu o tom, jaký tým se bude v příští sezoně prohánět na ledě Budvar Arény v červenobílých dresech. Po rapidním řezu kabinou musel klub shánět téměř polovinu nových tváří. Při jejich hledání vsadil spíše na týmového a bojovného ducha. Ve výčtu posil chybí skutečně hvězdné jméno, ačkoliv se jistou dobu diskutovalo o příchodu vítkovického ostrostřelce Marka Kvapila. „Jeho příchod nebyl reálný. Už před šampionátem byl na smlouvě domluvený s Dynamem Minsk. Poté, co se ukázalo, že vedení Dynama nenechalo jeho smlouvu zaregistrovat a on se ocitl bez angažmá, rozhodoval se prý jen mezi Třincem Brnem. Kvůli přítelkyni chtěl zůstat blízko Ostravy. Jeho agent nám řekl, že by jej nezviklalo ani to, kdybychom mu nabídli půl milionu měsíčně,“ vysvětluje Jaroslav Jágr, někdejší sportovní manažer, který v jarních měsících s Kvapilovým agentem Jiřím Hamalem o možném příchodu pětadvacetiletého střelce skutečně jednal.

Nejzvučnějším jménem v kolonce příchodu je tak jednatřicetiletý centr Pavel Kašpařík, tahounem mužstva by měl být i Jakub Langhammer, který přišel z pražské Sparty. Velká očekávání jsou obecně vkládána do dvojčat Michala a Romana Pšurných, překvapením by se mohl stát dvaadvacetiletý Vilém Burian, který ve vší tichosti přišel z Třebíče, ale není vůbec vyloučeno, že zaútočí na místo v základní sestavě.

Jediným místem, kde sportovního manažera Josefa Zajíce a trenéra Františka Výborného tlačí bota, je defenziva. Přišel sice zkušený zadák Jan Novák, účastník světového šampionátu 2004 v Praze, vzhledem k velkému odlivu obránců však stále jedno jméno v sestavě HC MOUNTFIELD schází. „Měli jsme velký zájem o Vláďu Sičáka. Ten se však nakonec rozhodl pro finský Kärpät Oulu. Potěšující je, že se nechal slyšet, že kdyby zůstal v Čechách, byly by pro něj Budějovice prioritou,“ říká Josef Zajíc, sportovní manažer klubu. V hledáčku byl i Angel Krstev, jenž už na jihu Čech působil v postupové sezoně 2004 / 2005, ten však jednoznačně zvolil možnost výdělku v ruském Torpedu Nižnyj Novgorod.

Vedle usilovného hledání zkušeného obránce se pomalu začíná reálně rýsovat možnost, že klub odstartuje sezonu se stávajícím složením zadních řad. „Nemá cenu jednání uspěchat. Tím bychom se mohli dostat do nekonečné spirály licitování o platu hráče,“ říká Zajíc. „Neviděl bych problém v tom, že začneme extraligu v této sestavě. Šanci by měl dostat mladík Bohouš Jank, dobře se jeví i Martin Havran s Kubou Šulcem,“ dodává sportovní manažer klubu.

Fanoušci mají o rozpočtu občas zkreslenou představu, zdůrazňuje Joun

Jaro a léto každé sezony jsou klíčové pro naplňování klubového rozpočtu. Zatímco většina fanoušků nervózně okusuje nehty před startem prvního přátelského utkání, zažívá obchodní a marketingové oddělení klubu perné chvíle. „Letošní rozpočet by se měl pohybovat někde na hranici devadesáti milionů korun,“ říká generální manažer klubu František Joun. Naplnění této částky se skládá z několika různých položek. Nejvýznamnější je příspěvek generálního partnera klubu firmy Mountfield a.s.. Po jarním radikálním řezu zhruba deset procent tvoří prodej registračních práv hráčů, kteří klub na přelomu jara a léta opustili. Dalších zhruba deset procent činí předpokládaný příjem ze vstupného a z prodeje permanentních vstupenek. Příjmovou složku tvoří například zisky z prodeje reklamních předmětů, či příjmy z prodeje zápasových zpravodajů. Souhrnná částka z těchto vedlejších příjmů však zdaleka není při krytí rozpočtu tak významná. „Zbylé finance musí klub sehnat od reklamních partnerů,“ vysvětluje Joun.

Pro řadu lidí je téměř nepředstavitelné, jaké úsilí je potřeba při naplňování rozpočtu potřeba vynaložit. „Plnění rozpočtu se děje s velkou pomocí klubového představenstva. Díky nim do klubu vstoupil například Home Credit, firmy Marimex, Het, či CK Fischer, značnou roli hraje představenstvo i v jednání s Budějovickým Budvarem, který je po Mountfieldu druhým největším partnerem klubu, nebo třeba s Motorem Jikov,“ prozrazuje Joun. Zbytek financí, potřebných pro chod klubu, se skládá doslova po částečkách. „Jsou samozřejmě společnosti, které jsou ochotny koupit reklamu v řádech sta tisíců. Řada menších si však takové částky nemůže dovolit investovat. Přesto jsme za jejich podporu vděční, víme, že jejich prvořadou záležitostí je sehnat příjmy pro svou firmu. Každá koruna nám při naplňování rozpočtu pomáhá,“ zdůrazňuje František Joun. „Mnoho lidí má ale zkreslenou představu o tom, jak se rozpočet naplňuje. Sehnat deset reklamních partnerů znamená kontaktovat zhruba stovku firem, celkem jich během léta kontaktujeme kolem tisícovky. I proto došlo během léta k posílení obchodního oddělení o Petra Míška a Lucii Pravdovou,“ dodává nejvyšší muž českobudějovického klubového managementu.

Oslovování a shánění partnerů je každoroční záležitostí. Jen minimum firem je vzhledem ke stavu ekonomiky ochotných upsat se dlouhodobější spolupráci. Mezi významnými výjimkami jsou například stavební společnost Strabag, která s klubem nedávno podepsala tříletou reklamní smlouvu, dále pak Edikt, Impromat, či Auto-Future. „Portfolio klubových partnerů se každoročně promění tak z patnácti procent,“ uvádí Joun.

Kromě plnění rozpočtu klubu HC MOUNTFIELD má obchodní oddělení na starosti i shánění prostředků na chod občanského sdružení. Mezi oběma právními subjekty je podepsána dohoda o spolupráci, do rozpočtu občanského sdružení plynou nemalé prostředky, které při jednáních s partnery získá právě obchodní oddělení. Navíc mládežnický hokej čas od času získá i citelnou injekci v podobě odstupného za přestup odchovance Českých Budějovic. V takovém případě plyne rovná polovina přestupové částky ve prospěch mládežnického hokeje. „Letos je rozpočet občanského sdružení zhruba kolem jedenácti milionů korun,“ doplňuje představu o výši rozpočtu mládežnické organizace František Joun.

Na plnění rozpočtu občanského sdružení se podílejí i samotní hokejisté. Jen letos například poskytli sdružení dar obránce Filip Novák, momentálně působí v ruské KHL, zadák HC MOUNTFIELD René Vydarený, nebo klubová legenda brankář Roman Turek. Ten se navíc při změnách v čele mládežnické organizace stal viceprezidentem správní rady. „Jsme za jejich podporu velmi vděční a zároveň jsme rádi, že mají takový zájem na fungování klubu. Cením si, že nezapomněli na klub, kterým prošli a ještě jej finančně podporují,“ zdůraznil František Joun.


David Kuchejda je jedním z hráčů mladší generace, který se rve o místo v základní sestavě HC MOUNTFIELD. V prvním utkání na ledě Písku se představil ve výborném světle.
Foto: František Panec

Sociální sítě

Jaká byla podle zástupců vedení sezona 2023-24? pojďte si to poslechnout!

Branky a nahrávky: 5. Remeš (Vachun, Lev), 6. Pitel (Willmann), 29. Vachun (Mar. Kříž, Hoch), 31. Pitel (Willmann, Hoch), 39....