Na semináři Lukáše Mareše se probírala komunikace mezi trenérem a hráčem
Co bylo hlavní náplní trenérského semináře?
Na začátku září se na Motoru konal seminář, který byl určen primárně pro trenéry. Seminář byl na téma komunikace mezi trenérem a hráčem. Rozebírali jsme projev pana Stloukala, po kterém se rozproudila diskuze. Následně jsme se zaměřovali na komunikaci, kterou chceme praktikovat v Motoru. Řešili jsme, k čemu má směřovat, ať už se jedná o trénink, zápas nebo osobní pohovor. Zabývali jsme se i vystupováním trenéra, jak by měl jít pro své svěřence správným příkladem. Máme vizi, že by se v průběhu sezony dělaly pravidelně, rovněž i na jiná témata.
Probírali jste s trenéry příklady v praxi?
Ano, komunikaci jsme se snažili převést na konkrétní situace. Především na komunikaci při tréninku a zápase, poté na individuální rozhovory. Příkladem byly situace, kdy je v kabině lepší spíše chválit před ostatními a kritizovat až v soukromí. Zároveň by měl trenér kritizovat pouze dané situace, nemělo by to zasahovat hráčovu osobnost a úplně se vyvarovat ponižování. Musí se s hráči pracovat profesionálně.
Komunikace se dá pojmout z několika stránek. Jaká je ta nejdůležitější?
Velice důležité je ujasnit si, proč s hráčem komunikuji. Jaký to má význam a cíl. Každý hráč je jedinečný a je třeba zohlednit, co na něho platí. Zaměřili jsme se i na detaily. Například, v jaké místnosti se pohovor koná, v jaké pozici trenér a hráč sedí. Také, jak často by měl probíhat kontakt s hráči. U komunikace je třeba, aby hráč dostal prostor se vyjádřit, popsat situace ze svého pohledu a nabídnout trenérovi svůj názor. Komunikovat s hráči můžeme od mladého věku, ale musí to být pravidelně a nesmí se stávat, že hráč například nezná svou roli v týmu.
Jaké názory zazněly v diskuzi?
Debata přinesla několik zajímavých témat a poznatků. Když jsem hovořil o kritice hráče před celou kabinou, tak přišel jiný názor, že špatné chování hráče může ovlivnit i další členy týmu. Jednat se může o arogantní chování. V tom případě je správné, když přijde veřejná kritika. Snažili jsme se najít ideální přístup, který je pochopitelně velice těžké praktikovat. Stojí o něho alespoň usilovat.
Jakou věc byste pro hráče ze semináře vyzdvihl?
Bylo by dobré, aby hráči věděli, že sami utváří prostředí, které na zimním stadionu je. Jsou jeho součástí a každý den se na něm podílí. To je třeba, aby měli na paměti a chovali se podle toho.
Jaké věci je třeba řešit u mladších hráčů?
U mladších hráčů je velice důležité umět vysvětlovat pojmy. Je to věc, se kterou v poslední době často pracujeme. Pokud s hráčem řešíte roli v týmu a jednat se může třeba o kapitána, tak je podstatné vysvětlit mu, co kapitánství obnáší. Také, co od něho bude trenér očekávat. Nesmí se stát, že hráč se stane kapitánem a neví, co všechno to obnáší.